Abdest

Abdest ve Gusülden Sonra Namaz

İslam dininde ibadet etmek için manevi ve maddi olarak bir hazırlık anlamına gelen abdest ve gusül bazı ibadetleri yapmak için gerekli görülmüştür. Abdest almak ve gusül etmek manevi anlamda Allahu Teâlâ’nın huzuruna çıkmak ve temiz olmak için yapılan ibadetlerdendir. Kur’an-ı Kerim’de bu durum şöyle anlatılmıştır: ‘’Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalktığınız zaman, yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın. Başlarınızı meshedin, iki topuğa kadar da ayaklarınızı yıkayın. Eğer cünüp iseniz temizlenin. Hasta iseniz, yahut yolculukta iseniz, yahut biriniz abdest bozmaktan gelmişse yahut kadınlara dokunmuşsanız, su da bulamamışsanız, temiz bir toprağa teyemmüm edin. Bunun için de yüzlerinizi ve ellerinizi o toprakla meshedin. Allah size bir güçlük çıkarmak istemiyor, fakat sizi temizlemek ve şükredesiniz diye de üzerinizdeki nimetini tamamlamak istiyor.’’(1) Bu ayeti kerimeye göre abdest almak ve temizleniyor olmak Allahu Teâlâ’nın kullarına verdiği bir nimettir. Bilimsel ve psikolojik açıdan incelendiğinde abdest almanın bedensel ve ruhsal açıdan pek çok faydası bilinmektedir.

Abdest ve gusül sonrasında kulların manevi bir atmosfer oluşturması ile ibadetlerden alınan manevi hazda oldukça fazla olmaktadır. Temizliğin vermiş olduğu rahatlama ile birlikte ibadetler içinde hazır hale gelen insanoğlu abdest ve gusülden sonra namaz kılabilir. Abdest ve gusül alan bir kişi vücudundaki yaşlık kuruyana kadar iki rekâtlı nafile namaz kılınması ile ilgili olarak Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: ‘’Her kim şu benim aldığım gibi abdest alır ve aklından bir şey geçirmeyerek iki rekât namaz kılarsa geçmiş günahları af olunur.”(2) Eğer nafile namaz kılmak yerine vakit namazı kılınmak isteniyorsa bu namazda kılınabilir. İki rekât olarak kılınan nafile namazın insanoğlu için büyük faziletleri vardır. Dünyevi açıdan yararlarının saymakla bitmediği bu namaz ahiret hayatı içinde bir azıktır. Abdest ve gusül abdesti sonrasında namaz kılmanın yanında Kur’an-ı Kerim okunabilir, zikir çekilebilir, dua edilebilir ve diğer dini ibadetler yerine getirilebilir. Alınan abdestin verdiği feyiz ve bereket ile birlikte diğer ibadetlerde daha değerli ve huşu ile eda edilmiş olacaktır.

 

Kaynaklar

 

(1)Maide Suresi, 6

(2)Buhari, Vudû, 14

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir